|
|
Osnove mozaika
|
Tehnike izdelave
|
Poznamo tri osnovne tehnike izdelave mozaikov in sicer:
-
bizantinsko metodo
-
direktno metodo
-
indirektno metodo
|
|
Bizantinska metoda
Kos lesene deske naj bo po dolžini in širini 3 cm večji od
velikosti končne velikosti mozaika. Naokrog po robu deske privijemo v leseno
podlago štiri letve. Okvir napolnimo z glino in jo omočimo z vodo. Na papir
narišemo skico za mozaik in ga položimo na glino. Začenši z zgornjega levega
roba razrežemo papir na majhne koščke in v glino vstavimo koščke marmorja,
kamenja, stekla, itd.
|
Ko so vsi koščki pravilno nameščeni,
površino mozaika namažemo z lepilom za tapete in ga pokrijemo s tankim vlažnim
kosom blaga. Po 1-2 dneh odstranimo vijake in okvir, mozaik pa previdno obrnemo.
Posušeno glino previdno razlomimo na koščke in jo počasi odstranimo. Fuge med
koščki mozaika morajo biti čiste. V lesen ali kovinski okvir položimo rabitz
mrežo za ojačitev. |
 |
|
Pripravimo mešanico lepila (malte) iz
enakomernega dela cementa in mivke ter premešamo z vodo tako, da je masa
enakomerno gosta. Maso vlijemo v okvir in z obema rokama v maso vstavimo mozaik,
tako da je tkanina na vrhu. Okvir ročno vibriramo oz. še bolje v mizo na kateri
delamo udarjamo z gumijastim kladivom. Tako se mozaik enakomerno usede v maso in
se vse pore lepo zalijejo. Po 10 - 20 minutah navlažimo krpo in jo previdno
odstranimo z mozaika. Odvečno maso z gobo ali krpo odstranimo z mozaika. Po eni
uri površino mozaika ponovno omočimo in očistimo, nato pa pustimo mozaik sušiti
3–4 dni. Medtem je potrebno mozaik občasno vlažiti, da ne bi razpokal. Po 4 dneh
očistimo mozaik s čisto kompaktno krpo. |
Direktna metoda
Direktna metoda je izdelava mozaika s polaganjem koščkov
materiala neposredno v lepilo (gradbeno lepilo, malta, beton, PVA lepilo, ...)
direktno na podlago iz lesa, kovine, na tla itd. Delo mora biti končano vsaj v
nekaj urah, odvisno od hitrosti sušenja lepila. Če lahko mozaik izdelujemo
postopno to ni tako pomembno.
Ko je mozaik končan je s površine potrebno očistiti lepilo ali
fugirno maso. Fugirno maso je potrebno večkrat očistiti preden se popolnoma
osuši sicer lahko ostanejo madeži, ki jih je kasneje predvsem iz poroznih
materialov zelo težko očistiti. Če se lepilo rado hitro suši in pri tem razpoka
(cement) je potrebno proces sušenja upočasniti z večkratnim močenjem v
naslednjih dveh dneh oz. pokriti mozaik z mokro brisačo. Proces sušenja mase iz
cementa lahko učinkovito upočasnimo z dodatkom lepila za ploščice v maso. |
Indirektna metoda
Se
uporablja predvsem za pohodne mozaike in povsod tam kjer želimo doseči čim bolj
ravno zgornjo ploskev. Na industrijski rjav papir narišemo skico mozaika na
katerega lepimo koščke mozaika z vodotopnim lepilo kot sta vodotopno PVA lepilo
in lepilo za tapete. Delovna površina mora biti na popolnoma ravna. Koščke
mozaika lepimo z vidno stranjo navzdol na papir.
Ko je
mozaik končan ga je potrebno z zgornje strani zaliti z maso. Tako utrdimo
spodnjo ploskev mozaika. Če želimo doseči raven rob, okrog mozaika postavimo
okvir in maso izravnamo po okvirju. Z višino okvirja reguliramo končno višino
mozaika. Po tem, ko se z maso zalita spodnja ploskev mozaika posuši (2 do 3
dni), je potrebno odstraniti papir na katerega smo lepili mozaik.
Mozaik
previdno obrnemo, tako da je vidna stran mozaika s papirjem zgoraj. Papir
je potrebno dlje časa močiti, tudi več ur. Papir se napoji vode in lepilo počasi
odstopa. Ko se lepilo stopi je potrebno papir previdno odstraniti ter z mozaika
odstraniti ostanke lepila. Če je potrebno lahko fuge zalijemo s fugirno maso.
Indirektna metoda je uporabna v primeru, ko bi bilo nesmiselno in težko delati
mozaik na samem mestu vgradnje npr. Pri izdelavi zamudnejši zunanji mozaiki in
stenski mozaiki na nepripravni višini
|
|
Materiali
Za
izdelavo mozaika se v današnjem času uporabljajo tako naravni kot umetni
materiali kot so: kamen, steklo, prodec, opeka, keramika, porcelan, školjke,
kovine, plastika, itd. Koščki so naravnih oblik, lahko pa razbiti ali razrezani
ter oblikovani v kvadrat, pravokotnik, trikotnik ali trapezoid. Mozaik je lahko
narejen tudi iz povsem naključnih nepravilnih oblik, kar mu ob medsebojni
skladnosti koščkov, barv in fug daje poseben čar. Velikosti koščkov so od 1mm pa
do nekaj cm.
Ko se
odločamo kakšen material bomo uporabili pri izdelavi mozaika je dobro upoštevati
nekaj čisto praktičnih nasvetov. Material naj bo primeren okolju in namenu. Če
bo izpostavljen dežju in zmrzali pozimi ter vročini poleti mora biti odporen
proti zmrzali. Prav tako je zelo pomembno, da za fugiranje izberemo ustrezen
material. Mozaik nameščen v pohodna tla mora biti brez ostrih robov in
enakomerno zglajen ter odporen na močo in čistila. |
Keramične ploščice
So različnih oblik, velikosti debelin
in barv. Kvaliteta je različna glede na namen uporabe (tla, stena) pa tudi
kakovost talnih ploščic je zelo različna. Ploščice odporne proti zmrzali so zelo
trde in zato je njih obdelava težavna. |
Marmor
Se težko oblikuje ročno, ker poka po
plastnicah in ne na mestu pritiska, zato ga je potrebno žagati ali uporabiti
marmor, ki se lažje oblikuje. Marmor lahko naročite že razrezan, največkrat
velikosti 1 x 2 cm v nekaj deset različnih barvnih odtenkih naravnega kamna.
Tako obdelan kamen je precej drag. Končni izgled pa daje mozaiku poseben čar, ki
ga pooseblja lepota naravnega kamna. |
|
 |
Prodec
Je večinoma ovalnih oblik. Največkrat ga zasledimo v barvnih odtenkih od bele
preko sive do
črne. Redkeje pa nastopa v rjavi, zeleni ali rdeči barvi. Najprimerneje ga je
polagati v gradbeno lepilo ali malto zaradi njegove ovalne oblike. Prav
zaradi tega za tlake ni primeren razen, če ga strojno
spoliramo do popolne ravnine. Končni izgled je lahko zelo zanimiv. |
|
|
Opeka
Opeka se oblikuje mnogo lažje kot marmor,
a je na voljo v omejenih barvah. Izbiramo lahko le v odtenkih od drap,
oranžne do opečno rjave. Mozaik iz opeke je umirjenih tonov, več poudarka je
zato potrebno posvetiti obliki in kontrastu. Zelo primeren je za tlake s talnim
ogrevanjem saj dobro prevaja toploto, hkrati pa deluje toplo tudi poleti, ko tla
ne ogrevamo. Priprava materiala je zamudna, če ga kupimo pa je precej drag in
lahko različnih debelin. Za tlake je primerno polaganje na gradbeno lepilo ali v
beton. Po nekaj dneh ga je potrebno še strojno spolirati do sijaja. |
 |
|
 |
Vitreous glass
Je vrsta stekla za
izdelavo mozaikov s polno barvo ter zrnasto strukturo, zaradi tega v niansah
malenkostno odstopa od osnovnega barvnega tona. Površina stekla je ravna, tako
da je primeren za pohodne in ravne površine. Primeren tudi za zunanjo uporabo.
Mogoče ga je dobiti v široki paleti različnih barv največkrat velikosti 20x20 mm
in debeline 4 mm. Ker se ne lomi vedno tako kot bi želeli, se je potrebno
spretnosti lomljenja in oblikovanja priučiti iz izkušenj. Je precej drag. |
|
Barvno steklo
Izdelujejo v
mnogih barvah. V debelini stekla so malenkostna odstopanja. Lahko se uporablja
zunaj in je relativno poceni. Pri izbiri ozadja in lepila moramo biti pazljivi,
ker se skozi steklo vidi do lepila in podlage. |
|
Smalti
Je
steklo narejeno posebej za izdelavo mozaikov. Imenujejo ga tudi beneško steklo.
Zmletemu kremenu dodajo kalijev karbonat ter magnezij ali svinec za večjo
trdnost in za barve različne kovinske okside. Obdelava v talilni peči traja 12
ur pri temperaturi 1200 - 1500 °C. Rezultat obdelave so približno 15 cm veliki
kosi stekla, ki jih nato razlomijo na cca. 1x2 cm velike pravokotne kose. Smalti
je cenjen zaradi čiste in bistre površine, neprosojnosti ter množice različnih
nians vseh barv. Je klasičnega izgleda in drag.
Različne barvne
tone (več kot tisoč) dosežejo z:
-
rdeča: selenov
anhidrid s kadmijevim sulfidom (najdražji)
-
rumena: kadmijev
oksid
-
oker: železov
oksid ali kositrov oksid
-
zelena: bakrov ali
kositrov oksid
-
svetlo zelena:
kromov oksid
-
svetlo modra:
bakrov oksid
-
temno modra:
kobaltov oksid (drag)
-
vijolična:
kobaltov s kadmijevim oksidom ter dodan selenov anhidrid
-
črna: visok
odstotek uranove soli (ni radioaktivna)
-
bela: kalcijev
karbonat ali titanov oksid
|
 |
|
|
Školjke
So lahko zanimiv dodatek vendar pa so zelo porozne, zato pri fugiranju težko
odstranimo madeže fugirne mase. |
|
Drugo
Danes se uporabljajo tudi mnogi drugi
materiali kot so kovina, plastika, itd. vendar pa je potrebno predvideti končni
izgled, saj lahko mozaik iz takih materialov izgleda cenen in odbijajoč.
|
|
Podlage
Največkrat se za podlago mozaika uporablja les. Biti mora biti brez smole in
raven. Les, ki se rad zvija in upogiba je neuporaben, še toliko bolj ker pri
izdelavi mozaika uporabljamo lepila, ki vsebujejo vodo in bi to le še pospešilo
zvijanje lesa. Primeren je vezan les. Za zunanjo uporabo je potrebno uporabiti
les, ki je vodoodporen. |
|
Leseno
podlago običajno pripravimo za lepljenje s temeljnim premazom (1 del PVA lepila
in 5-10 delov vode). To utrdi površino lesa, tako da se pri delu lepilo in malta
ne izsuši prehitro. Priprava podlage z vrezovanjem v les pa naredi podlago
hrapavo iz služi za boljši oprijem.
|
 |
|
Kot podlaga za mozaik dobro služi tudi
zadnja stran keramične ploščice, saj nudi zelo dober oprijem. Prav tako so
primerna podlaga razne kovinske plošče. Za 3D mozaike pa se
uporabljajo različni predmeti od okraskov, vrtnih figur in vaz. Za talne mozaike
so večkrat podlaga sama tla oz. plošča, ki se po do končanem mozaiku le še
montira na tla. Za tla, stene in stebre se uporablja tudi pomožno lepljenje na
mrežico.
|
|
Lepila
Izbira lepila je zelo pomembna.
PVA lepilo
se uporablja najpogosteje, ker je široko uporabno, poceni
in se suši primerno hitro.
|
|
Lepilo za ploščice:
je primerno za izdelavo 3D mozaikov, predvsem zato ker se lepo prilagaja
zaobljenim površinam saj zapolni vse praznine med ravnim koščkom mozaika in
krivino podlage. |
 |
|
Epoksi smola
je zelo močna, odporna in zelo dobro lepi neporozne materiale. Ima pa
pomanjkljivost, da zelo hitro suši in je neprijetna za uporabo. |
Silikon
je zelo primeren za lepljenje keramike na keramiko, prav tako za 3D mozaike.
Težko se očisti.
|
|
Oblikovanje
Poleg izbire materiala, barv in oblike
je odvisen končni izgled mozaika tudi od velikosti in oblike koščkov, od
velikost fug med koščki mozaika ter od barve fugirne mase
Najpomembnejši je gotovo način
razporeditve koščkov in fug med njimi, ki daje vizuelni pečat mozaiku. Ta potek
razporeditve se imenuje "andamento" in je lahko
izražen na mnoge načine in v različnih kombinacijah. Različne načine dela
izrazimo v terminu "opus" s pripono. |
|
 |
opus vermiculatum prihaja od
latinske besede za črva, ki ponazarja linije koščkov, ki se vijejo okrog
osrednjega lika v mozaiku. Običajno so okrog lika položene dve ali tri vrste
opus vermiculatum-a in učinkujejo kot sij okrog lika, ki
tako očitneje izstopa iz ozadja.
|
|
opus musivicum izraža efekt
valovanja na gladini jezera. Vrste se enakomerno krožno vijejo od sredine oz.
lika proti robu mozaika. |
 |
|
 |
opus regulatum kot že ime pove je
to navadno zaporedje koščkov kot pri opečni steni ali kvadratov na šahovskem
polju. |
|
opus palladinium je efekt brez
pravila ali zaporedja z naključnimi vzorci in potekom, ki daje mozaiku drugačen,
nenavaden izgled.
|
opus
sectile
je tehnika pri kateri namesto majhnih koščkov mozaika uporabimo večje, posebej
oblikovane kose, ki dajo mozaiku kompaktnejši izgled. Običajno so tudi fuge
manjše ali jih sploh ni videti. |
 |
|
|
|
nazaj |
|